مقاله در مورد تاثیر IT در تجارت الكترونیك وتاثیرتجارت الكترونیك برمدیریت تولید تحت word دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله در مورد تاثیر IT در تجارت الكترونیك وتاثیرتجارت الكترونیك برمدیریت تولید تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد تاثیر IT در تجارت الكترونیك وتاثیرتجارت الكترونیك برمدیریت تولید تحت word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
تاثیر IT در تجارت الكترونیك وتاثیرتجارت الكترونیك برمدیریت تولید
مقدمه
با انقلاب اطلاعاتی در اواخر قرن بیستم، شاهد تغییرات عظیمی در حجم، نوع، سرعت و دامنه فعالیتها بویژه در جوامع پیشرفته صنعتی و در كلیه زمینهها (اعم از علمی، فرهنگی، صنعتی و كشاورزی و غیره) هستیم. این انقلاب نهایتاً به ظهور تجارت الكترونیك منجر گردید. این مقاله سعی دارد كه تاثیر تجارت الكترونیك را بر مدیریت تولید بررسی كند.قبل از هر چیز لازم به یادآوری است كه بسیاری از كاربردهای یك اختراع یا یك صنعت جدید بعد از ایجاد آن روشن میشوند. ممكن است در آینده با فراگیرتر شدن این تكنولوژی، كاربردهای بیشتری نیز برای آن پیدا شود. اصولاً تجارت
الكترونیك نوع جدیدی از ارتباط اطلاعاتی است كه چنانچه با دید مدیریتی و بهطور صحیح به آن نگریسته شود، میتواند نه یك ابزار، بلكه یك تحول باشد كه چهره یك بنگاه را عوض كند. این موضوع شامل مدیریت تولید نیز میگردد.
قبل از هر چیز لازم به یادآوری است كه بسیاری از كاربردهای یك اختراع یا یك صنعت جدید بعد از ایجاد آن روشن میشوند. ممكن است در آینده با فراگیرتر شدن این تكنولوژی، كاربردهای بیشتری نیز برای آن پیدا شود. اصولاً تجارت الكترونیك نوع جدیدی از ارتباط اطلاعاتی است كه چنانچه با دید مدیریتی و بهطور صحیح به آن نگریسته شود، میتواند نه یك ابزار، بلكه یك تحول باشد كه چهره یك بنگاه را عوض كند. این موضوع شامل مدیریت تولید نیز میگردد.نتیجه كار یك مدیر تولید، با تولید
كالای دارای كیفیت موردنظر در زمان موردنظر و با حداقل هزینه مشخص میشود. در این راستا مدیر تولید باید بتواند برنامهریزی صحیحی برای تولید داشته باشد. برای یك برنامهریزی صحیح، شرط اول داشتن اطلاعات بدون اشتباه است. مدیر تولید در كار برنامهریزی با دو دسته موضوع مواجه است. یكی موضوعهایی كه به داخل محل تولید و دیگری موضوعهایی كه به خارج از محل تولید
بازمیگردد. در رابطه با اطلاعات خارج از محل، تجارت الكترونیكی میتواند بهترین بستر برای سهولت ارتباط باشد. در ارتباطات تجاری سنتی كه برپایه كاغذ قرار دارند، وارد كردن مكرر یك رشته اطلاعات یكسان و واحد موجب بروز مشكلاتی میگردد ولی با مبادله الكترونیكی دادهها، این مشكلات به صورت قابل ملاحظهای كاهش مییابند. یك مدیر تولید نیاز دارد كه بتواند برای مواداولیه و قطعات موردنیاز تولید، برنامهریزی صحیحی داشته باشد. ممكن است نبود یك قطعه كمارزش، كل خط تولید را به مخاطره اندازد. چه بسا خط تولید به سبب ماندن ماده اولیه در گمرك و یا تعلل
تولیدكننده مدتها متوقف بماند. تجارت الكترونیك، مدیر تولید و مدیر تداركات را قادر میسازد كه بتوانند با فروشندگان قطعات و مواد اولیه و سازمانهای درگیر، ارتباط صحیح برقرار كنند و از این راه دادههای جامعی دراختیار داشته باشند. ازطرف دیگر، نیاز بازار و تقاضای خرید نیز بدون كوچكترین وقفهای به مدیریت فروش میرسد و از آنجا نیز پس از انجام معامله به صورت الكترونیكی، سریعاً و بدون هیچگونه اتلاف زمانی به مدیر تولید میرسد. لذا مدیر تولید و مدیر برنامهریزی كلیه اطلاعات محیط بیرونی را در اختیار خواهند داشت و همچنین میتوانند ارتباطی روان با آن محیط برقرار سازند. به این صورت، قسمت بزرگی از مشكلات آنها حل خواهدشد.
نتیجه كار یك مدیر تولید، با تولید كالای دارای كیفیت موردنظر در زمان موردنظر و با حداقل هزینه مشخص میشود. در این راستا مدیر تولید باید بتواند برنامهریزی صحیحی برای تولید داشته باشد. برای یك برنامهریزی صحیح، شرط اول داشتن اطلاعات بدون اشتباه است. مدیر تولید در كار برنامهریزی با دو دسته موضوع مواجه است. یكی موضوعهایی كه به داخل محل تولید و دیگری موضوعهایی كه به خارج از محل تولید بازمیگردد. در رابطه با اطلاعات خارج از محل، تجارت
الكترونیكی میتواند بهترین بستر برای سهولت ارتباط باشد. در ارتباطات تجاری سنتی كه برپایه كاغذ قرار دارند، وارد كردن مكرر یك رشته اطلاعات یكسان و واحد موجب بروز مشكلاتی میگردد ولی با مبادله الكترونیكی دادهها، این مشكلات به صورت قابل ملاحظهای كاهش مییابند. یك مدیر تولید نیاز دارد كه بتواند برای مواداولیه و قطعات موردنیاز تولید، برنامهریزی صحیحی داشته باشد.
ممكن است نبود یك قطعه كمارزش، كل خط تولید را به مخاطره اندازد. چه بسا خط تولید به سبب ماندن ماده اولیه در گمرك و یا تعلل تولیدكننده مدتها متوقف بماند. تجارت الكترونیك، مدیر تولید و مدیر تداركات را قادر میسازد كه بتوانند با فروشندگان قطعات و مواد اولیه و سازمانهای درگیر، ارتباط صحیح برقرار كنند و از این راه دادههای جامعی دراختیار داشته باشند. ازطرف دیگر، نیاز بازار و تقاضای خرید نیز بدون كوچكترین وقفهای به مدیریت فروش میرسد و از آنجا نیز پس از انجام معامله به صورت الكترونیكی، سریعاً و بدون هیچگونه اتلاف زمانی به مدیر تولید میرسد. لذا مدی
ر تولید و مدیر برنامهریزی كلیه اطلاعات محیط بیرونی را در اختیار خواهند داشت و همچنین میتوانند ارتباطی روان با آن محیط برقرار سازند. به این صورت، قسمت بزرگی از مشكلات آنها حل
خواهدشد.نكته دیگری كه بسیار حائزاهمیت است، روشهای نوین در برقراری ارتباطات است كه قبلاً به هیچ عنوان امكان تصور آنها نمیرفت. به كمك تجارت الكترونیك، یك مدیر تولید اطلاعات موردنیاز خود را به صورتONLINE دراختیار خواهد داشت و درنتیجه میتواند راجع به تعیین استراتژی تولید برای آینده و اصولاً نحوههای جدیدتر تولید و ویژگیهایی كه میتوان به محصول اضافه كرد، فكر كند.
نكته دیگری كه بسیار حائزاهمیت است، روشهای نوین در برقراری ارتباطات است كه قبلاً به هیچ عنوان امكان تصور آنها نمیرفت. به كمك تجارت الكترونیك، یك مدیر تولید اطلاعات موردنیاز خود را به صورتONLINE دراختیار خواهد داشت و درنتیجه میتواند راجع به تعیین استراتژی تولید برای آینده و اصولاً نحوههای جدیدتر تولید و ویژگیهایی كه میتوان به محصول اضافه كرد، فكر كند.از دیدگا
ه مدیریت تولید، برای اینكه یك محصول در سطح بینالمللی قدرت رقابت داشته باشد باید:
از دیدگاه مدیریت تولید، برای اینكه یك محصول در سطح بینالمللی قدرت رقابت داشته باشد باید:
• روی بهرهوری به اندازه كافی كار شده باشد؛
• برای كاهش هزینهها بسترسازی شود؛
• منابع و مواداولیه باید در زمان موردنظر دردسترس باشند؛
• كیفیت محصول با استانداردها و خواستههای بینالمللی مطابقت داشته باشد.
تاثیرتجارت الكترونیك برمدیریت تولید ( قسمت دوم(
برای این منظور داشتن یك چرخه اطلاعاتی صحیح، و با استفاده از رایانه و تجارت الكترونیكی الزامی است. چنین سیستم گردش اطلاعاتی كه برمبنای تجارت الكترونیك پایهگذاری میشود، مزایای زیر را برای مدیریت تولید بهدنبال خواهد داشت:
1 – كاهش اشتباهات و افزایش صحت و دقت دادههای دریافتی و ارسالی
2 – افزایش سرعت انتقال دادهها
3 – برنامهریزی تداركات و كنترل موجودی: برنامهریزی تداركات و مباحث كنترل موجودی كاملاً بستگی به توان تولیدكنندگان مواداولیه، فاصله زمانی بین تصمیم ما برای خرید تا حصول توافق با فروشندهها (یا تولیدكنندگان) و فاصله زمانی بین زمان توافق و دریافت كالا دارد. این دقیقاً همان موضوع اصلی در تجارت الكترونیك است.
4 – كاهش میزان موجودی انبار: تجارت الكترونیك باعث كوتاه شدن زمان موردنیاز بین سفارش تا تحویل كالا میگردد. لذا دیگر نیازی به نگهداری موجودی مواداولیه برای مدت طولانی وجود نخواهد داشت. این كاهش موجودی مواد اولیه باعث آزادشدن حجم عظیمی از سرمایه خواهدشد.
5 – برنامهریزی تولید بطور كارآمدتر: دو عامل قبلی خود باعث خواهند شد كه كار برنامهریزی تولید به میزان قابل ملاحظهای سادهتر گردد. با افزایش سرعت دریافت اطلاعات، امكان برنامهریزی تولید برمبنای سفارشات یا نیاز بازار امكانپذیر میگردد.
6 – كاهش زمان تحویل كالا: امروزه بسیاری از شركتها فاصله زمانی میان سفارش تا تحویل خود را به میزان قابل ملاحظهای با استفاده از تجارت الكترونیك كاهش دادهاند. بهعنوان مثال، شركت سیگارسازی آر.ج. رینولدز توانسته فاصله زمانی میان سفارش تا تحویل خود را از پنج هفته به سه روز كاهش دهد. بسیاری از شركتها، دیگر از روشهایی غیر از تجارت الكترونیك سفارش قبول نمیكنند و بسیاری نیز دارای دو نوع زمان تحویل یا با روش تجارت الكترونیك و یا روشهای سنتی هستند. كه البته زمان تحویل برای روشهایی غیر از تجارت الكترونیك به مراتب بیشتر است.
7 – كاهش قیمت تمام شده: كاهش زمان تحویل كالا، برنامهریزی تولید بهطور سادهتر و كارآمدتر و قابل اطمینانتر، عدم ایجاد مشكلات ناشی از كمبود یا نبود مواداولیه یا قطعات، كاهش میزان موجودی انبار مواداولیه و محصول، افزایش سرعت انتقال دادهها، كاهش اشتباهات و افزایش صحت و دقت داده، عدم دخالت انسان در ورود مجدد دادهها و كمشدن میزان مصرف كاغذ موجب كاهش هزینههای تمام شده میگردد كه این موضوع موجب افزایش توان شركتها برای رقابت خواهدشد.
8 – نیل به سمت تولید:JIT اگر بخواهیم مجموعه كاربردهای فوق را جمعبندی كنیم، ملاحظه
میشود كه مجموعه فوق، عوامل مختلفی هستند كه یا از پیشنیازهای پیادهسازی تولیدJIT و یا از نتایج آن خواهند بود. برای تبدیل سیستم تولید بهJIT ، هیچ راهی جز پیادهسازی تجارت الكترونیك در موسسه نخواهیم داشت. درواقع هیچ موسسهای نمیتواند یك شبه سیستم تولید خود را تبدیل بهJIT كند. ابتدا باید یك سری امكانات اولیه در داخل و خارج موسسه (طرفهای تجاری موسسه) بهوجود آید و سپس تجارت الكترونیك در سطح مبادله الكترونیكی اسناد اجرا گردد. با
اجرای مبادله الكترونیكی دادهها، امكان تولیدJIT بهوجود خواهد آمد. یكی از اهداف نهایی پیادهسازی یك سیستم صحیح تجارت الكترونیك همانا نیل به سمت تولیدی است كه موجودی انبار آن صفر باشد و انبار محصولات نیز نداشته باشد و بتواند سفارشات را به سرعت تحویل دهد.
9 – كمك در تعیین استراتژی تولید: اینكه ما با چه استراتژی تولید خواهیم كرد، كاملاً بستگی به
این دارد كه ما چه امكاناتی داریم و بازار ما چگونه است و تا چه میزان تغییرات در آن سریع خواهدبود و ما تا چه حدی میتوانیم در محصولات خود تغییرات بهوجود آوریم. اینكه ما تا چه اندازه سریع میتوانیم در تولیداتمان تغییر ایجاد كنیم، بستگی به امكانات ما در دستیابی به قطعات و مواداولیه جدید و مسائل داخلی تولیدی ما دارد. مسلح شدن به تجارت الكترونیك با تغییرات شگرفی كه در موسسه ایجاد خواهدساخت، در تعیین استراتژی تولید ما موثر است.سخن آخر اینكه تجارت الكترونیك یك ابزار در كنار سایر ابزارها و وسایل نیست.
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0